« Svibanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Eratostenov eksperiment – globalni eksperiment u kojem se mjeri opseg Zemlje po meridijanu, kada Sunčeve zrake padaju na Ekvator pod pravim kutom, proveo se u sklopu ISE projekta po peti puta 21. ožujka 2017. godine. Eksperiment se provodi po uzoru na Eratostena koji je još u 3. st. pr. Kr. izmjerio opseg Zemlje iznenađujuće točno, temeljem slučajnog opažanja duljine Sunčeve sjene u Aleksandriji i Sieni (današnji Asuan). Dobio je rezultat za meridijanski opseg Zemlje od 250 000 stadija. Ako uzmemo vrijednost egipatskog stadija, dolazimo do vrijednosti od 39 400 km za opseg Zemlje što je iznenađujuće točno (suvremena mjerenja kažu da je opseg Zemlje po meridijanu 40 008 km).
Drugi puta, u sklopu Inspiring Science Education (ISE) projekta i u našoj školi proveden je Eratostenov eksperiment. ISE projekt financira Europska unija. Glavni cilj ovog projekta je popularizacija znanosti i prirodoslovnih predmeta korištenjem postojećih e-learning resursa. Aktivnosti vezane uz ISE projekt u Hrvatskoj koordinira Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet.
Eksperiment se u našoj školi proveo 21. ožujka. Projektu smo pristupili prijavom na stranicu http://eratosthenes.ea.gr/ za što nam je između ostaloga bio potreban geografski položaj Osnovne škole Ludina (45.6095517 N, 16.5863177775 E). Zatim smo e-mailom dobili kontakt podatke škola s kojima možemo provesti mjerenje (na približno istom meridijanu). Povezali smo se s tri škole u Hrvatskoj: Osnovna škola Ravne njive, Split; Osnovna škola Manuš, Split; Osnovna škola Brodarice, Šibenik. S njima smo razmijenili podatke o mjerenju jer se nalazimo na istom ili približnom meridijanu. Splitske osnovne škole nalaze se na 16 meridijanu, a udaljenost između škola prelazi 200 km. Šibenska osnovna škola nalazi se na 15°54´ što je jedan stupanj manje, ali smo željeli znati koliko bi odstupanje od opsega Zemlje bilo ako se škola ne nalazi na istom meridijanu. Drugi način izračunavanja opsega Zemlje je uz pomoć udaljenost naše škole s zamišljenom školom na Ekvatoru. Na dan mjerenja učenici su se podijelili u timove te su mjerenje proveli nekoliko puta prije i poslije našeg lokalnog podneva. Lokalno podne (12:00:45) odredili smo pomoću web-based aplikacije NOAA Solar Calculator.
Mjerenje sjene štapa provelo se na način da nam je učitelj tehničke kulture pripremio štap i kutnik s kojim smo na školskom dvorištu točno u podne proveli 5 mjerenja sjene što ga baca štap. Najbolji rezultat dobiven je pet minuta nakon našeg solarnog podneva sa štapom duljine jednog metra: duljina sjene štapa 102 cm, kut upada Sunčevih zraka 45.57°, opseg Zemlje po meridijanu 39 910 km što je naznatna razlika naspram stvarnog opsega Zemlje po meridijanu koji iznosi 40 008 km. Kut upada Sunčevih zraka izračunali su učenice dodatne nastavne matematike 6. a razreda koristeći Geogebru – alat za dinamičku geometriju gdje su konstrukcijom pravokutnog trokuta koji čini štap i njegova sjena mogli očitati kut pod kojim Sunčeve zrake padaju na štap.
Opseg Zemlje po meridijanu izračunali su pomoću sljedeće proporcije:
360° : kut upada Sunčevih zraka = opseg Zemlje : udaljenost naše škole od Ekvatora
360° : 45.57° = 39 910 km : 5 052 km
Udaljenost između naše škole i zamišljene škole na Ekvatoru (na području grada Mossaka u državi Kongo) izračunali smo pomoću Google Eartha. Ustanovili smo da je udaljenost naše škole i zamišljene škole na Ekvatoru 5 052 km. Nakon provedenog eksperimenta naš rezultat mjerenja evidentirali smo na službenoj stranici http://eratosthenes.ea.gr/content/experiment.
U provođenju ovog eksperimenta sudjelovalo je deset učenika 7. b i pet učenica 6. a razreda koji su se uz primjenu naučenog tijekom nastavne godine upoznali sa zahtjevnošću provođenja jednog eksperimenta. Usput su se i dobro zabavili.